torsdag 29 december 2011

Den alternativa möhippan!

Jag och Ida lärde känna varandra när vi var fem år och gick på "lekis". Det jag minns mest är att hon hade långt tjockt hår. Jossan träffade vi när vi var sju år och började i första klass. Det har hänt mycket i våra liv, alltfrån barnkalasen när man skulle rita knorren på grisen till förälskelser, lägervistelser, resor, midsomrar i tält och nu som vuxna även barn. De två tjejerna är gudföräldrar till min son.

Nu är det Idas tur, som nummer två av oss, att gifta sig. Eftersom Ida och hennes Jocke numera bor i Stokholmstrakten så missade jag tyvärr hennes möhippa som kompisarna däruppe fixade med aktiviteter och utklädning och allt vad det ska vara... Jag var för dålig för att åka hela vägen och för att orka vara med på aktiviteterna. Jättetråkigt såklart! Så lösningen blev en "alternativ hippa" som vi döpte den till, denna gång i bekvämlighetens tecken. Jossan och jag överraskade henne hemma hos föräldrarna och hon blev mäkta förvånad. Joacim hade packat åt henne och så drog vi iväg. Destinationen för dagen var Loka Spa!





Bor man i dessa trakter så är det antingen Loka eller Selma spa i Sunne som är alternativen och efter mycket funderande körde vi på Loka som är närmare. Tidigare har det haft rykte om sig att vara ganska sunkigt och inte hålla någon särskilt hög klass, men efter en totalrenovering och nyinvigning nu i höstas så chansade vi på att det var värt att prova. Vi är jättenöjda med vårt val! Vi hade bokat en halvdag då vi började med att äta lunch i restaurangbyggnaden som var riktigt fin och där fanns visst också pub. Efter det gick vi till vattensalongen där vi fick låna handduk och badrock samt tofflor. Vattensalongen var verkligen så himlans fin och fräsch, jag har ju bara Selma att jämföra med men detta var absolut i samma klass! Flera olika "rum" med bubbelpooler, bastu, en kall bassäng och så en större där man kunde simma lite. Dessutom ett cafè där man kunde ta en fika eller dricka en kall öl om man önskade. Vi flyttade oss mellan bassängerna allt eftersom, och så vilade vi en stund i de hyfsat bekväma stolarna som var utplacerade vid bassängen. Det fanns olika pass i exempelvis Thai chi att delta i och så fanns det en driving ranch och en green om man ville golfa lite:)

Om jag ska jämföra Loka och Selma lite så är ju Selma i en enda byggnad, både bassänger och boende, medan Loka består av flera olika där man badar i en, äter i en annan, etcetera. Vi hade lite otur för det regnade småspik och då var det inte jättekul att ta sig runt, men det är jättevacker omgivning och är det bra väder så är det säkert rätt mysigt att se sig lite omkring. Loka känns mer "klassiskt" eller vad jag ska kalla det, gammalt utan att vara slitet medan Selma andas "nytt" om alltihopa. Jossan är gravid och jag är handikappad och det vi reagerade på var att det kunde vara lite trixigt att ta sig i och ur poolerna ibland, hade jag haft mer problem med musklerna hade det varit svårt. Men för en frisk person så är det ju inga problem. Vi hade bokat en behandling åt Ida och det var så fint i den delen av salongen, på Selma kändes det inte lika flott minns jag.

Efter att vi var färdiga där så åkte vi vidare till Karlskoga där vi hade bokat bord på relativt nya restaurangen Gastro. Det var otroligt fint därinne med lite "gammaldags" känsla över det hela, det märktes att varenda detalj var genomtänk. Personalen var dessutom verkligen service minded. Vi hade skvallrat om att Ida skulle gifta sig och de spritsade grattishälsning med choklad på hennes desserttallrik:) Under middagen så hade vi frågesport där vi ställt olika frågor om Ida som Joacim i förväg fått svara på och så skulle hon gissa vad han sagt. Det gick...inte så bra:)Men hon kämpade väl! Nästa del var enklare för det var frågor om Joacim, som vad hans första kärlek hette och vart han gått i skolan och lite sånt, det klarade hon galant. Efter nio år ihop så känner de varandra hyfsat bra kan vi konstatera! Priset bestod av lite "hopplock", som en body butter från body shop och en handkräm från Odd Molly med mera. Jag hoppas och tror att Ida kände sig nöjd med dagen och det var roligt att få göra detta ihop. En riktigt skön dag på alla sätt! Peter har blivit otroligt dålig och har hög feber men som tur var så kunde min syster rycka in som Max-vakt så att jag kom iväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...