fredag 29 juni 2012

Några rosa drinktips och ett litet "pimpa drinkpinnen"-DIY


 Jag gillar att återanvända saker, gärna i lite modifierad form. Häromdagen var vi på färgaffären och jag stod och bläddrade bland de små färgkartorna som alltid finns där. Då slog det mig att det är perfekt pysselmaterial! Nu ska vi ha balkongfest minsann:-) En sak ni kanske inte visste om mig är att jag har en bartenderutbildning i bagaget! Lång historia och nu var det längesedan, men jag har faktiskt ett intyg som visar att jag är "diplomerad bartender" eller vad det nu står. Och kan jag så kan du; här delar jag med mig av mina favoritdrinkar så att du kan stila lite inför gästerna. Men först ska vi pimpa sugrören lite...

 Nästa gång du passerar en färgbutik så gå inte bara förbi. Gå istället in och norpa ett par färgkartor i de nyanser du gillar bäst. Klipp eller stansa ut hjärtan ur de små rektanglarna


Limma ihop fyra stycken hjärtan så att de tillsammans bildar en blomma.
Limma sedan fast blomman på ett sugrör, de jag använt här kommer från Lagerhaus.



.. Och du har ett perfekt partytillbehör för nästan inga pengar alls:-) Vill man göra det enkelt för sig så kan man exempelvis fästa ett hjärta på en häftkudde (finns i bokhandeln/pysselbutiken) och trycka dit på sugröret, men det är lite mer effektfullt med blomman tycker jag.

För att göra det ännu tjusigare så använd gärna washitejp för att dekorera glasen med!
(Bildkälla.)En klassik rosa panter!

Och så ett par drinkrecept. Tänk på att använda is och om möjligt kyla ner glasen en stund. En god drink ska serveras kall!
Det finns givetvis varianter på drinkarna men dessa är de jag brukar göra:

Rosa Pantern
Många tjejer gillar "mjölkdrinkar" eftersom de smakar som milkshakes och är riktigt lättdruckna. Rosa Pantern brukar vara en storfavorit i genren! Den finns i några olika versioner, men den här är nog bland de vanligaste:

2 cl Liquer 43
2 dl vodka
Tillsätt 2 cl grenadin
Fyll upp med mjölk (jag föredrar mellan eller standard till drinkar)
skaka om i en shaker/ kör en liten stund i mixern.
Häll upp i ett högre glas

Extratips: Jag brukar ibland utesluta vodkan och ersätta den med mer likör. Då blir drinken ännu sötare. Extratips 2: byt ut grenadin mot blåbärssmak så blir det en ”blåbärsputte” istället:-)

Kinky Amanda
En av mina absoluta favoriter! Amandan är en härligt läskande drink som är svår att motstå. Perfekt på sommaren!

2 cl Absolut Vodka
2 cl Artic Vodka & Strawberry
1 stänk Rose's Lime (brukar finnas i livsmedelsbutiker), alternativt citronjuice.
Fylles upp med Fruktsoda
Häll upp i ett högre glas
Dekorera med en jordgubbe eller annat valfritt tillbehör.
(Obs! Amandan skall inte skakas!)

Happy tjejkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...