tisdag 21 augusti 2012

Fina Ålborg!

Härlig dag i Ålborg; Max och hans mormor badar i fontänerna på torget.

Första gången vi besökte Ålborg var när Max var nåt halvår gammal. Cobra hade precis dött och vi var mitt uppe i husförsäljning och var hur trötta som helst. Då behövde vi ett break och det var mest en slump att det blev just där som Peter bokade in oss på ett hotell. Vi blev helt förälskade i staden med dess gamla byggnader och smala gränder och nu i helgen så tog vi med mina föräldrar dit. Det är en lagom resa för mig som inte längre klarar av att åka så långt, mestadels av tiden spenderas på färjan och från Fredrikshamn är det en kort bilresa till Ålborg. Även denna gång bodde vi centralt och vi kikade i stans alla små butiker, fikade på mysiga caféer, åt middag på en restaurang där vi kunde sitta ute trots att det var kväll, promenerade längst kajen och tittade på båtar...

Max sov inne hos mormor och morfar så Peter och jag kunde lyxa till det med att ta en drink i baren och spela biljard (vi ville ju givetvis vinna båda två:-)) och innan läggdags så gick vi en promenad och tittade på flottister som anlänt med sin båt under dagen. Det kändes som att vara med i en film när man såg alla gossar i sina uniformer:) Innan vi åkte hem så tog vi vägen över Skagen där jag inte varit sedan jag var liten. Vi passade på att åka med traktorlasset bort till stranden och se på när Kattegatt och Skagerakk möttes i vågorna.

Trots att jag hade med mig rullstolen på resan så blev jag väldigt trött och har spenderat de senaste dagarna i sängen. Jag som tidigare älskade små och stora äventyr trivs numera bäst hemma men jag är glad att vi passade på att avsluta semestern med denna lilla utflykt även om det "bara" var till grannlandet. Till Ålborg återkommer jag definitivt fler gånger!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...