måndag 19 november 2012

DIY- Pimpa ljusen med dekor

"I ett hus vid skogens slut" sjunger vi ofta här hemma och det är lite den känslan jag ville förmedla när jag gjorde iordning brickan... Jag funderar på att uppdatera den med en grankvist eller något annat för att få in lite mer färg.

Jag får lov att erkänna att jag redan börjat så smått med att plocka fram julsakerna. Ja, än är inga stjärnor eller andra fönsterprydnader uppe, det får vänta lite till, men jag har letat fram adventljusen som ska förberedas och börjat kika efter var allting befinner sig. Julen är under en sådan kort period och jag vill gärna hinna njuta så mycket som möjlig av det så jag fuskar lite. Det gäller också att passa på de stunder jag orkar.

Igår gjorde jag iordning en dekoration till min syster som inte är så intresserad av att pyssla själv men gärna vill ha det lite julfint hemma. Det fick inte vara för mycket "tomtar och sånt" löd instruktionen så jag har försökt vara försiktig med de klassiska julattributen. Hoppas hon godkänner det jag gjort?:=) Min tanke var att man ska se på det och tänka på en snötäckt skog där ett par tomtar tittar fram. Jag använde mig av konstgjord snö (pulver som man blandar med vatten) som jag lade över brickan i zink...

... Och rådjuret fann jag på Ica Maxi.

Det jag egentligen vill visa är hur enkelt man kan piffa upp vanliga blockljus. Ja ett litet d.i.y. alltså. Jag brukar passa på att köpa vita blockljus när det är billigt, det går alltid att använda. För att variera dem så kan man införskaffa ljusdekorationer som man enkelt fäster på ljusen. Man lägger dekorationen i ljummet vatten en stund och när det släpper från pappret så sätter man det på ljuset och låter det torka. Det finns på Panduro och gör att det ser lite extra festligt ut. Det finns en del att välja på, nu inför jul så passar det väl bra att ta något i den stilen. Vi har inte så mycket rött hemma utan kör på mestadels vitt pynt så nu valde jag dekor som det står Let it snow på:

Dekorera ljuset, knyt om ett band och sätt dit en kanelstång eller grankvist och du har en present inför glöggminglet eller julfesten!

Jag har minsann hört ryktas att det pågår ett novemberuppror men själv är jag fullkomligt överförtjust i just den här månaden alldeles utan uppror:) För mig signalerar den en väntan inför jul, en tid då man tänder ljusen och förbereder inför den stora högtiden. Den här veckan ska jag nog plocka fram glöggmuggarna och dricka årets första kopp, gärna ihop med en lussekatt och kanske en pepparkaka av landets finaste sort.





2 kommentarer:

  1. Skrattar gott åt att du nämner novemberupproret, tack så mycket för både skrattet och länkandet;-)
    Stora kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det var ett intressant påfund må jag säga!:) Själv lider jag av långa torra varma somrar så jag får väl starta ett juliuppror:) Kramar tillbaks!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...