tisdag 11 december 2012

Ge bort en bok i jul - åtta favoriter

Nu inför jul är det ett gäng klappar som ska inhandlas och delas ut och när det är mottagare som man inte känner så väl, som förskolepedagoger och skolpersonal till exempel, är det inte helt enkelt att klura ut en bra present. Det blir lätt att man hugger en blomgrupp eller en chokladask men det är lite synd kan jag tycka, det känns opersonligt och är glömt efter julhelgerna. Nej, satsa på en fin bok istället! Då behöver man inte fundera på allergier eller annat och så blir det något att minnas. En mycket roligare gåva!

Att ge bort skönlitteratur är svårt och inget jag egentligen rekommenderar om man nu inte vet säkert att mottagaren vill ha en specifik bok. Jag vill istället slå ett slag för en vacker inredningsbok/bakbok med julinspiration, vackert att ha framme och fylld av en mängd recept eller pysseltips. Det är precis det som vi kommer att ge till Max fröknar den här julen och nedan har jag listat ett gäng böcker som jag tycker sticker ut lite extra, både vad gäller bilder och resten av innehållet. Kanske finner ni någon favorit? Några av dem har jag lyft fram tidigare här i bloggen, alla är fantastiskt fina tycker jag! Så varför inte ge bort en hård klapp till uppskattad personal i jul?


1. Vinterns söta av Lisa Eisenman Frisk & Monica Eisenman.
2. Vintagepimp och hemmafix av UnderbaraClara/ Clara Lidström
3. December-från adventspynt till nyårspartaj av Jens Linder & Johanna Westman
4. Pernillas praliner av Pernilla Wahlgren



5. Gott att ge bort ätbara presenter av Linnéa Seidel
6. Naturlig inredning- en idébok av Anna Örnberg
7. Julboken av Kristina Strand


Eller varför inte Ernst...
8. Jul med Ernst av Ernst Kirchtsteiger

I boken kan man ju dessutom skriva en personlig hälsning till mottageren, det blir ett fint minne långt efter att man skiljts åt. Ja, en bok får det bli i paketen till fröknarna i år. Max går på ett privat dagis (förskola) på en väldigt liten avdelning, de är bara fyra stycken i småbarnsgruppen. Förra året försökte jag se om det gick att köpa något tillsammans med de andra föräldrna men det var snudd på hopplöst. En familj ville absolut ge egna presenter och en annan tyckte att en 20-lapp per barn räckte. Med tre barn kvar så hade det alltså blivit presenter för 60 kronor och det kändes ärligt talat så snålt att jag skämdes. Är man en stor klass så är det väl helt okej, men i den här pyttegruppen blev det fånigt. I år fortsätter vi alltså med att ge från bara Max och har inte ens lyft frågan om insamling... Det tar mer energi än jag har just nu.

Nu är jag förstås nyfiken! Hur brukar ni andra göra? Samlas det in i barngruppen/klassen och vem tar i så fall ansvar för det? Eller gör ni som vi och ger bara från er familj? Vad är i så fall en rimlig summa att ge/få för tycker ni?


2 kommentarer:

  1. Jo men jag skulle kunna tänka mig en fin kokbok, min pappa undrade just vad jag önskade mig i julklapp.. hmmm tycker alltid att det är såå svårt, egentligen kan jag väl önska mig en massa saker men oftast kommer jag på saker under året...

    Hoppas att du kom ner till centrum och fick tag i lite julklappar

    Kraaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sådan är jag också, i augusti skulle jag kunna rabbla en önskelista i sömnen, lagom till jul har jag ingen aning:) Men en fin kokbok är väl alltid bra! Tyvärr kände jag mig för febrig och sov istället för att bege mig till centrum! KRAM

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...