söndag 16 december 2012

Lev vackert- christmas edition

Den fina gästboken som finns i butiken.

Det yrde snö utanför fönstret igår morse och vi tvekade inför utflykten till julmarknaden, men efter att ha kört i 40 km/h och sedan, till slut, kommit till bättre plogade vägar så kom vi i alla fall fram. Det var jag, mamma och faster som begav oss till butiken Lev vackert som anordnar julmarknad under helgerna i december. Några av er kanske minns att jag berättade här i bloggen om mitt första besök i butiken, det inlägget hittar du HÄR.

Det var ganska öde när vi kom, jag tror att många stannade hemma när det var ett sådant väder, men det fylldes på med folk efter ett tag. På utsidan hade de spänt upp tvättlinor mellan träden utanför och hängt upp tomtekläder, lucialinnen och sockar. Himlans fint! Det var en tapper kvinna som stod utanför butiken i snöovädret och sålde vackra dörrkransar, men annars var det i källaren som marknaden hölls. Det var tyvärr inte riktigt som jag tänkte mig, det var en ganska liten lokal och de försäljare som var där var inte många, sex eller sju till antalet tror jag. Två av dem sålde smycken och så var det mössor, bröd och dukar bland annat. Det kändes varken orginellt eller särskilt vackert så just marknaden var inte riktigt värt resan. Jag förstod det som om att det varierar väldigt från gång till gång vilka som säljer där och att en del aktiviteter även brukar vara utomhus så det kanske var inställt eftersom det snöade så? Fast just denna gång var det i alla fall inte någon höjdare tyvärr.

Men lyckligtvis väger ju den underbara butiken med råge upp det! Man kan gå där hur länge som helst och ändå se nya detaljer hela tiden. Allting känns så genomtänkt och det var så mysigt att traska runt och titta på allt medan snön yr utanför fönstret. Vi passade på att fika på det lilla caféet också, det finns mycket gott att välja bland och man sitter mitt i butiken och känner sig liksom så hemma och välkommen. Så har ni möjlighet så tycker jag absolut att ni ska bege er dit! Om inte annat så bjuds det på så otroligt mycket inspiration och jag fick många idéer till framtida pyssel och projekt hemma:-)


Tjejerna bakom butiken har en blogg där man kan följa det som sker och där berättas det också om en insamling som görs nu inför julen. Man kan lämna paket som sedan kommer till kvinnojouren i området och de barn som bor där med sina mammor. Så vackert tänkt, jag hoppas att ni som bor i närheten kanske vill vara med! Tillägg: Inspiration i vitt heter bloggen som en av ägarna har, den är ljuvligt vacker och värd ett besök!

Idag ska vi fara nedåt kusten igen och förhoppningsvis är det inte alltför illa på vägarna. Resan hit var en mardröm, jag klarar inte någon längre sträcka i bilen numera och det kändes som om det tog en evighet att komma fram. Men jag förbereder med mediciner och försöker göra det så bekvämt som det nu går i en bil. När vi kommer hem så ser jag fram emot ett avsnitt av Solsidan som ju är bästa avslutningen på helgen! Jag tycker att den här säsongen är den absolut mest klockrena och vi känner igen oss EXTREMT mycket i Alex och Anna kan jag berätta, Peter som är rätt konflikträdd ("diplomatisk heter det älskling" brukar min man säga när jag påstår det...:-)) och jag som känner igen mig fullkomligt i Mia Skäringers figur, hon kommer ju dessutom från Kristinehamn som är nästgårds från mina hemtrakter så jag tycker att vi nästan är bekanta ju:-)



2 kommentarer:

  1. Det tycks ju vara en riktig "Fröken Gredelin-butik", så jag kan verkligen förstå att den uppvägde resan :-) Himla fint ser det ut att vara! Jag gillar särskilt de finurliga skorna med träd i.
    Lycklig hemresa, kör försiktigt på snövägarna!
    Stora kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det kan man nog kalla "Fröken Gredelin-butik", det har du rätt i:) Bilderna gör tyvärr inte stället rättvisa, det finns så mycket finheter i varenda hörn! De har verkligen tagit tillvara på saker, ytterdörrar som bord i caféet, krattor dekorerade med granris över matsalsbordet... Underbart!:) Tack kära du, nu är vi hemkomna och har landat i soffan:) KRAM

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...