tisdag 9 april 2013

Nya trenden: Bokkonst i hemmet (DIY)

När Trendenser-Frida visade upp ett litet DIY där hon förvandlade en bok till en "diamant" på ett enkelt sätt så sa det booom! ...Och så gjorde hela bloggvärlden likadant!:-) Bibliotekarien i mig tycker att det är roligt att böcker används (ja man kanske inte ska hugga tag i förstaupplagan av Anna Karenina direkt då:-)) och att integrera det i inredningen är ett kul grepp! Dessutom kostar det ingenting och är så plättlätt att alla kan göra det bara man har en liten stund över. Då ni säkert är några som inte sett dessa tidigare tänkte jag visa ett par av de allra enklaste varianterna och beskriva hur man gör.







                               Gör såhär:
 Dessa två jag visar här är gjorda enligt samma princip. Öppna boken på mitten ungefär, ta några sidor i taget (för bättre stadga och det går dessutom snabbare) och vik åt vänster. Fortsätt så en stund. Sedan gör du samma sak fast år höger med den andra delen av boken. På den översta bilden har jag vikt mycket mer, nästan ända till slutet/början och dessutom tryckt till hårdare så att det nästan ser "klistrat" ut när jag lyfter boken. 

På den undre har jag istället valt en mjukare vikning, ta ett gäng blad, vik åt ena hållet. Ta lika många och vik åt andra hållet. Upprepa tills du blir nöjd. Det behöver inte bli särskilt många för att få effekt. Tröttnar man så är det bara att vika tillbaka. 

Första gången jag såg något liknande var i en av Anna Örnbergs böcker. Hennes inredningsböcker är så vackra och ger massor av inspiration, så har ni inte dem i hyllan spring genast till biblioteket eller bokhandeln och kika!:)  Jag använde mig av hennes tips när det var dags för fotografering av lägenheten i höstas. Jag hade nämligen en plats i hemmet där jag inte riktigt kom på vad som skulle passa. Det stod en vas med blommor där och såg som lite ödsliga ut och då fick det bli en liten "bokskulptur"som sällskap.

Den översta har jag fortfarande liggande som den är, fast nu i ett fönster. Det är en gammal bok som hamnat hos mig via farmor eller mormor och jag har inte vetat vad jag skulle använda den till. Den andra gjorde jag bara för att visa i bloggen just nu och därför så ser omslaget inte så snyggt ut tillsammans med resten. Så om jag skulle använda dem som dekoration hade jag valt en äldre bok, en sådan där som man hittar på loppis för en femma, eller letat reda någon gammal läsebok från när mamma var ung, alternativt målat omslaget på boken i vitt för att det skulle se mer enhetligt ut.

Otroligt enkelt och när man väl lärt sig så känns det så logiskt, men jag har haft flera personer som besökt oss och faktiskt frågat hur jag fått till boken sådär. Nu syns det även i en del inredningsbutiker, till och med här i lilla staden har vi en affär som har prytt butiken med en bok. Det finns många fler vikningar att prova. Bara kika runt lite på nätet eller i olika tidningar, som till exempel vackraste livsstilsmagasinet Jeanne d´Arc living, så finner du strax mer inspiration. Vill du se Trendensers fina diamantvikning så finner du den här.



























2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...