söndag 30 juni 2013

Dumlefluff och finporslin

Gårdagens tårta...

 Med en sommarhälsning...


Igår firade vi mig lite i efterskottt (jag fyllde i midsommarhelgen ) och jag fick fina och braiga presenter som jag tackar så mycket för! Såklart bjuder man ju på tårta vid ett sådant tillfälle. Jag är egentligen ingen stor fantast av "vanliga" tårtor, det vill säga sådana med sockerkaksbotten men igår fick det bli en sådan i alla fall. Kan nöjt konstatera att den var väldigt saftig och god, att se till att göra iordning den några timmar innan servering gör stor skillnad tycker jag.

Bottnarna fuskade jag med och köpte färdiga och mellanlagret fick bestå av Dumlefluff på det ena och en jordgubbsblandning på det andra. Tack vare Kia så har jag nu upptäckt detta med "fluff" och är väldigt sugen på att prova en "Ahlgrens bilar-fluff" framöver. Beskrivning på Dumlefluffen hittar ni längst ned i inlägget.

 Och precis som många andra så har jag samlat på en servis under uppväxtåren. Min syster har den fina Ostindia och min heter Mårbacka och jag tycker så mycket om dess mönster och den smala guldkanten. Tyvärr görs inte Mårbacka längre och varje gång jag får tillfälle att duka med den så tänker jag att det är så synd...För några år sedan kom jag nämligen på att jag ville ha även matservisen i samma serie men innan jag hann få ihop så värst många så var det utsålt överallt. Men jag är så glad för min fina kaffeservis i alla fall. Selma Lagerlöf har i många år varit en stor kvinnlig förebild och jag älskar att besöka hennes vackra Mårbacka.
 
 
Har du någon servis som du samlat på dig genom åren? 

Det där med "fluff" som tårtfyllning verkar växa på och möjligheterna är till synes obegränsade. Dumle, After eight, dajm, geléhallon och Ahlgrens bilar är några av de fluffar jag hittade när jag sökte runt efter inspiration. Just Dumlekolor är egentligen inte min favorit men jag kan tänka mig att den passar många, det blir ju en väldigt läcker kolakräm kan man säga.

DUMLEFLUFF

3 dl grädde
180 gram kolor

Värm upp grädden till 90 grader (jag hade ingen termometer, men strax innan kokpunkt då). Det  får absolut inte koka. Lägg i kolorna och rör om hela tiden tills det smält till en jämn och slät sås, det tog upp mot fem minuter. Jag delade dem i mindre bitar för att det skulle gå lättare. När allt lösts upp sätt in fluffen i kylskåpet, i en skål med plastfilm helt nere på gräddytan så det inte blir kondens under. Låt stå i minst sex timmar, jag gjorde iordning den kvällen innan och lät den vara i kylen över natten. Vispa sedan upp den till gräddkonsistens (elvisp...) och servera.

14 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott fina du :)
    Alltid så fina bakverk när du bakar. Gillar att du använt dig av chokladfingrar runtom <3<3<3
    KRAMIS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Ja jag har sett att man kan använda kitkat om man vill, det ska jag nog prova nästa gång:) Kramkram

      Radera
  2. Grattis i efterskott. Tänk så olika det kan vara. Jag gillar de där hemgjorda tårtorna mycket bättre än köpetårta.

    Jag fick de första delarna till en servis av min farmor när jag fyllde tonåring. Sedan fick jag och köpte själv tills jag hade en komplett servis med karotter, uppläggningsfat och alltid. Den heter Maya och är från Rörstrand. Den slutade göras för att den var för dyr i tillverkningen. Bränningen gjorde så att den blev lite flerfärgad, grönbrun. Kaffekopparna jag har är i "systerservisen" Elisabeth. Skillnaden är att Elisabeth har en blå rand också. Jag älskar den fortfarande.

    Sedan har jag min farmors gamla finservis. Den åt vi alltid på när det var kalas. Den är så vacker. Den är från Hakkefors och bör vara köpt i slutet på 20-talet när farmor och min biologiska farfar gifte sig. Pappa är född -31. Men några år före honom föddes en flicka som bara hann bli några dagar gammal.

    Din servis är jättevacker. Stilren och fin. Har du kollat om du inte kan köpa delar till din servis på Tradera. Min servis finns där om jag skulle vilja komplettera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min mamma är som du, och visst kan det vara himlans gott med hemgjort. Men just tårtbottnar är alldeles för tunga allt som oftast tycker jag, då är det köpta bättre.

      Vad kul att få ha en servis som verkligen förknippas med någon, som din farmors. Vad ledsamt med din pappas syster, ingen skulle behöva förlora ett barn:-(

      Jag tror att det var samma med Mårbacka, den var dyrare än t.ex. ostindiska eftersom den har en guldrand. Men jag tycker ändå att den är finast:) Ska kika på tradera, tack för tipset! Jag vet att jag letade där och på Blocket strax efter att den försvunnit men då var priserna ÄNNU högre så det blev inget köp. Tack för påminnelsen!

      Radera
  3. Grattis i efterskott!

    Jag har ingen servis, mina morföräldrar gav mig dock en silversked vid varje dopdag/födelsedag, eftersom morfar var min fadder.

    Har ingen servis, och det saknar jag faktiskt. Det är så fint när man dukar med en enhetlighet. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacktack! Vad roligt att få ha ett gäng silverskedar att duka med vid finare tillfällen (kanske till någon förrättssoppa?) eller bara en vanlig tråkig tisdag:)

      Ja det är faktiskt roligt att få ha den där servisen! Men du får kanske samla nu istället? Det är ju inget som säger att man bara kan göra det när man växer upp? Så får dottern ärva sedan:) Min mamma hade inte heller nån servis men hon har sparat ihop en nu. Hon har jättefina sundborn som hon gärna dukar med.

      Själv har jag köpt några koppar/assietter Ostindiska när jag besökt Freeport och porslinsoutleten där. Den använder jag när vi har kaffebesök fast det kanske inte passar att duka med allra "finaste". Just dessa outlets har ju det mesta i servisväg. Kram

      Radera
  4. Grattis i efterskott. Vilket underbart porslin. Så synd att den inte tillverkas mer.
    Själv har jag (eller maken) inte samlat på någon servis. Rätt dumt faktiskt. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad ni är goa allihop:) Du får göra som jag skrev till cissi ovan: samla ihop en som vuxen. Iittalas/ rörstrands outlets finns väl på flera orter i landet (insåg just att jag inte har en aning om var du bor:-)) . Kram till dig också!

      Radera
  5. Grattis i efterskott på din födelsedag!
    Vilken mumsig tårta!
    Kram Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Den var faktiskt rätt mumsig:) Kram

      Radera
  6. Hittade in hit nu från jennybenny o kan inte låta bli att kommentera. Ahlgrens bilar-fluff måste du prova, det är SÅ gott ihop med hallonmousse eller bara vispad grädde blandad med färska/frysta hallon. En favorit som går hem hos alla! :)

    Vad gäller servis så samlar jag på Ostindia och jag älskar den! Jag har bara några uppläggningsfat och 12 tallrikar än så länge, och jag sörjer ofta att min relation till min farmor inte är bättre så jag har chans att få ärva av henne. Hon har nämligen Ostindiaservisen komplett, både mat- och kaffeservis..!

    Grattis i efterskott förresten!

    titta gärna in hos mig; http://irrelevant.blogg.se :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vad kul att du hittade hit!
      Ja Ahlgrens måste jag prova, det får bli nästa bakprojekt kanske:) Ostindian är underbar (dock inte den nya varianten) och jag förstår att du gärna vill ha den komplett:) Tack!

      Radera
  7. Dumlefluff... Vilket underbart ord! Det säger ju sig självt att det är hur gott som helst :)
    Kramar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...