tisdag 18 juni 2013

Tårtkalas & cheesecake-recept

Hur sött på en skala? Så enkelt och så smart!
 Till sommarfesten tar alla familjer med en tårta och så dukas det upp en buffé av dessa så att alla får smaka. Det kanske låter som en enorm mängd med fika men det är ju en liten förskola och även syskon och andra släktingar är välkomna så det går nog åt. Kul att alla får vara med och bidra också.

Men alltså, jag får verkligen ta tillbaka det jag skrev om att konkurrensen nog inte skulle vara så hård. Fy mig som trodde det. Så många fina tårtor på ett och samma ställe, en del i värsta konditorstilen nästan, och mååånga jordgubbsvarianter. Kan det bli mer somrigt? Min absoluta favorit blev dock den stora chokladkakan med kokos på toppen, den var himmelsk. Och så söt tårtan med "nyckelpigorna" var, det blir nog härm på den framöver; Max var riktigt imponerad:)

En del av allt det goda det bjöds på
Jag satsade på en cheesecake i år, också den i jordgubb. Det blev en bakad variant eftersom den skulle stå framme en stund. Jag vågade inte satsa på att göra en fryst, inte så kul om den smält innan fikandet börjat. Tyvärr kändes det lite som att den försvann i mängden bland alla maffiga tårtor. Den blev helt okej smakmässigt men det fanns andra som jag hellre tog om av.  Men jag kan absolut tänka mig att servera den igen, kanske som en fika i sommar. Resultatet:

Ja ni ser ju, färgglatt var ordet:) Jag använde ballonger som jag fäste på "klubbpinnar" och så gjorde jag några vimlpar av washitejp också. Bokstäverna stansade jag ur sugar paste med hjälp av bokstavsmåtten som jag vann hos Stina.


Jag blev lite stressad då jag kvällen innan festen inte hade en aning om vad jag skulle baka, fantasin måste ha skolkat då. Men med hjälp av nätet (vad gjorde man innan det?) så hittade jag denna cheesecake inne hos duktiga Victoria på Matplatsen. Den kvinnan verkar ju lyckas med det mesta så det kändes tryggt:-) Är det någon som är nyfiken på receptet så kommer det här: 
                                 
                                   Jordgubbscheesecake
                                          
                                                Ingredienser:
Botten:
250 gram digestivekex
100 gram smör

Fyllning 1:
450 gram Philadelfia ost
200 gram osockrade jordgubbar
3 st ägg
  1,3 dl strösocker

Fyllning 2:
3 dl creme fraiche
3 msk strösocker
1 msk vaniljsocker
                                            
                                             Gör såhär: 
Sätt ugnen på 180 grader. Smula sönder kexen och blanda med smält smör eller margarin. Tryck ut i en form med löstagbara kanter, ca 24 cm i diameter. Grädda i 5-10 minuter.

Kör ingredienserna till fyllning 1 i en matberedare till en jämn smet och häll i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30 minuter.

Blanda ihop fyllning 2 och bred på kakan. Grädda ytterliggare 5 minuter och låt svalna. Ställ i kylen några timmar eller dagen innan servering.

Jag har lärt mig att det jag bakar behöver få stå inne lite längre än det står i recepten, vår ugn är visst inte den kraftigaste. Man får köra lite på känslan helt enkelt:-) Jag dekorerade med skivade jordgubbar och hyvlad vit choklad, men där är det ju bara fantasin som sätter stopp.

Önskar er en fin tisdag!

5 kommentarer:

  1. Men mums, vilka goda tårtor! Nu vet jag ju inte hur din smakade, men utseendemässigt stod den sig väldigt väl i konkurrensen, tycker jag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var snällt sagt! Ja, jag som eg. inte är så förtjust i "vanliga" tårtor tyckte att det fanns mkt gott där. Kram!

      Radera
  2. Den är ju superfin, precis som jag trodde! Duktiga, fina Tanja!
    Cheesecake är så himla gott! Jag måste hitta ett bra mjölkfritt alternativ, så att jag kan få äta mig nöjd och inte bara smaka en tugga,allergiker som jag är.
    Kramar i mass!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goding:) Är du också laktoskänslig? Eller är det typ mjölkprotein eller nåt sånt som du inte tål? *noterar* Vad trist att du måste avstå från sådant du tycker om, vi får hjälpas åt att hitta ett bra alternativ till dig tycker jag:) Kramkram!

      Radera
    2. Det låter strålande tycker jag:)
      Det är mjölkproteinet som jag inte tål.
      Kram kram!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...