fredag 27 september 2013

Det engelska biblioteket






 Med tanke på mitt yrkesval kanske drömmen om ett bibliotek hemma inte är alltför obegripligt, och i densamma finns givetvis också en drinkvagn alltid redo med en dos rökig whisky och en god cigarr. Nu när hösten gjort sitt intåg så kan jag inte låta bli att fantisera om gamla engelska internat, Dorothy Sayers och miljöer a'la Morden i Midsomer och Downton Abbey.  Att det lär vara rätt kallt, mörkt och dragit ute på de där stora godsen på landet, det är en helt annan historia:-) Ovan ser ni ett kollage som ger en hint om hur jag tänker mig det där biblioteket, jag är ute efter det gedigna brittiska men ändå med en modern touch där jag till exempel valt bort den klassiska Howardfåtöljen till fördel för Ägget, formgett av Arne Jacobsen. Det är  förvisso en klassiker det också, men med lite roligare design.

 Jag har alltid varit något av en anglofil, ända sedan jag som tolvåring lyckades tjata mig till en språkresa dit och förälskade mig totalt i de brittiska öarna. Tio år senare packade jag en väska och hoppade på ett plan till underbara Edingburgh för att pröva lyckan där, och kärleken blev inte mindre. Drömmen om att återvända till UK för att bo där ett tag till finns kvar,  en dröm som är tämligen avlägsen så som livet ser ut just nu, men jag  fortsätter att i fantasin inreda bibliotek och jaga fasaner på min mark med tillhörande herrgård...:-)







1 kommentar:

  1. Man får ju göra så gott man kan och ett engelskt bibliotek är väl helt klart rätt för en anglofil :) Superhärligt kollage!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...