torsdag 26 september 2013

Skördefest

Maxens bidrag till årets skördefest, en Dahlia i all sin prakt.
Max går på en waldorfförskola och inom den pedagogiken arbetar man mycket med årstiderna och dess rytm. Nu är det dags för Mikaeli-och skördefest imorgon och eftersom Maxen för första gången går i storbarnsgruppen så får han vara med på det. Vi fick instruktioner om att han skulle ha med sig en krona gjord av lönnblad (P fick ta sig an det projektet, jag är sämst på att förstå och följa sådana beskrivningar!) och något till årstidsbordet; frukt, blomma, löv...

Så när jag hämtade honom idag så lämnade jag samtidigt blomman som får bli hans bidrag. Jag ville att det skulle vara färggrant, precis som hösten själv. Det är så enkelt och kostar inte många kronor att "skapa" något som det här. Krukan är en vanlig konservburk som är klädd i papper och lackad och sedan gjorde jag en banner av washitejp som jag skrev Skördefest på. För att det inte skulle bli för blött överallt så satte jag dit en liten glasflaska som det varit juice i. Den fylldes med vatten och blev själva vasen och runt den svepte jag silkespapper för att dölja den mindre snygga flaskan då. Åh, jag önskar så att jag fick vara en liten fluga på väggen imorgon och se när de firar, inte bara Max utan också vi är ju nya på det här.

På tal om förskolan så har Max nu börjat få följa med på utflykter. En dag i veckan är nämligen utflyktsdag för de stora barnen. Spännande. Fast som förälder är det lite svårt att veta vad de gjort under dagen om man nu glömmer att fråga fröknarna. När vi på kvällen pratade med Max om utflykten och vad de hade gjort så berättade han om en brevlåda de sett och att kråkan inte var där. Vi TROR att det betyder att de såg en fågelholk? Lite oklart dock. Men om man tänker efter riktigt mycket så påminner ju faktisk holkarna om brevlådor. I alla fall om man är tre år.  Vad jag älskar hösten förresten! Jag saknar "hundlivet" massor, långa promenader i skogen omgiven av vackra löv. Att ge sig ut på egen hand känns bara... lamt. Men bästa årstiden är verkligen nu. 

2 kommentarer:

  1. Vad kul med skördefest! Kan tänka mig att Maxen har mycket roligt att berätta när han kommer hem.
    Det låter ju som om det var en fågelholk de såg. Och så kan han kanske inte så många andra fågelarter än just kråkan än, så då fick det bli den som bodde där. Gulligt!
    Kram igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh! Glömde skriva att dahlian i sin lilla vas var väldigt fin! Älskar dahlior. Önskar att jag var lika pysslig som du, hade aldrig kommit på det där...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...