tisdag 1 oktober 2013

Den nya tidens bostadsannonser...

  

 

Roi fastighetsmäkleri tog till ett annorlunda grepp för att sälja villan i Sigtuna. Med hjälp av bilder som tydligen ska föreställa paret som bor där (eh...) visar man hur lyxigt och lyckligt det går att ha det. I annonsen står det: 

"Bilderna ja. Av särskilda skäl har det inte funnits möjlighet att fotografera inför försäljningen. Det vackra paret gav mig dock möjligheten att välja några bilder ur det privata albumet. Det blev i och för sig rätt bra ändå och bilderna framhäver verkligen vilken livskvalité detta boende erbjuder."

Hemnet var dock inte lika imponerade och valde att ta bort annonsen från sidan. Annonsen i sin helhet ser du här.


 Jag kan dock inte låta bli att fundera på om det i framtiden kommer att bli allt vanligare att använda sig av modeller i annonserna för att ytterligare ge exempel på hur det skulle vara att bo där? Kanske inte endast iförda ett förkläde som på näst översta bilden, det känns mer som någon gubbsjuk person kläckt det för sin egen njutning än för att det är en vettig bild... Men i allmänhet? 

Vi ser ju att mäklarföretag som Stadshem, Alvhems mäkleri och Fantastiske Frank blivit hur populära som helst med detaljbilder och superstylade hem. I förlängningen tror jag att det kommer att ställa högre krav på fotografer och mäklare, det räcker inte med att ha ett vidvinkelobjektiv utan du behöver också ha ett öga för inredning för att bilderna ska få godkänt av säljaren. Men människor i annonsen? Hittills har det ju varit ett big NO-NO att ha alltför privata saker framme under fotografering och visning. Och det är jag tacksam för, jag vill inte se folks familjebilder eller smutstvätt i hörnen i ett eventuellt framtida hem. Men en eller ett par modellsnygga människor som bidrar till stämningen, kan det vara något? Vad tror du? 

3 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att personliga foton, ska synas på bilder som läggs ut på Hemnet! Vi har ju sålt vårt hus några gånger och jag har verkligen rensat inför fotograferingen! Det är ju huset man säljer och inte sig själv!
    kram M.E

    SvaraRadera
  2. *fniss*
    NEJ!!! Jag vill inte ha modeller och hittepåbilder i annonser. Jag vill se lägenheten/huset och inte en massa privata grejjer. Jag vill kunna föreställa mig mina egna saker (och situationer) i en bostad jag är intresserad av. Fram för mer opersonlighet :-)

    SvaraRadera
  3. Nja, det här gillade jag inte riktigt och inte tror jag att det är ur något familjealbum. Jag vill ha objektiva bilder utan människor i bostadsannonserna.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...