onsdag 6 november 2013

Tjuren Ferdinand

 
Ser ni den ljuvligt mjuka valppälsen?:-)
Sen uppdatering i dag, men det har gått  i ett. På förmiddagen kom Max förskolekompis Aksel och hans mamma och lillebror hit. Lillebror är fem månader och ett riktigt litet charmtroll må ni tro:) Jag har fått gosa bebis minsann! Aksels moster har två rottisar så de är vana vid rasen, vilket är skönt då Nemi verkligen blivit en huligan och kommit igång med att bita på allt och alla, och så låter hon som en liten skurk när hon "morrpratar". Det är ju så rottisar pratar, tyvärr misstar en del det för riktiga morrningar. Jag har hört om ägare som bestraffat hunden när den morrat fast den då bara pratat, så sorgligt! 

Vi fikade på saft och kakor och senare blev det lunch och så givetvis en massa lek för killarna. När det var dags för Aksel att gå  hem så var han ledsen och sa till sin mamma att han ville stanna länge. "Men vi har ju stannat länge". Jag vill stanna MERA länge, sa Aksel då:) När de gått så tog det bara någon minut innan Max somnade sittandes i soffan, så trött...

Vi har förresten fått en liten "tjuren Ferdinand" här hemma. När jag skaffade min första egna hund (Lovis) så gav mamma mig ett bra råd. Jo, när man ska ut och rasta valpen och lära den kissa ute så blir det lätt så att så fort den gjort sitt ärende så tar ägaren upp valpen/går in med valpen eftersomd den då är "klar". Men hunden kan ganska snabbt lära sig det att "jaha, när jag har kissat så måste jag gå in" och därför lära sig att hålla sig eftersom det är roligare ute. Så det jag har gjort är att helt enkelt stanna ute en liten stund till och på så sätt sett till att valpen inte kopplar rastandet med att behöva gå in. Det behöver inte alls ta lång tid, bara tjoa runt nån minut eller två, gå en liten lov... Det har funkat bra på både Lovis och Cobra. Men icke på lilla Nemi! 

Nej, Nemi vill nämligen helst inte gå ut alls! Det är kallt och blött och helt enkelt inte det minsta roligt. Oavsett hur skojiga matte och husse försöker vara så vill hon helst gå in igen. Hon sätter sig vid dörren och gnäller så fort hon får chansen. Så hennes belöning för att kissa utomhus är alltså att få gå in:-) Det är som att ha en liten "Ferdinand" som bara vill luuukta på blooommorna... *S* Det sägs ju att vintervalpar kan vara svårare att få rumsrena eftersom de upplever att det är kallt ute, men Cobra hämtade vi ju i oktober, alltså sen höst precis som den här gången, och det var inte alls så svårt att få henne att vilja vara ute. Men lilla Nemi fryser om kala valpmagen och tycker att det är äckligt att gå med tassarna på blöta gräset... Vi får helt enkelt  gosa ihop oss inomhus istället:) 

Imorgon kommer jag att avslöja vem som vunnit de fina kopparna från Rörstrand, missa inte att kika in då!

Sov gott!



6 kommentarer:

  1. Så ljuvlig hon är lilla Nemi! Klart att det inte är skönt att bli våt om lilla magen! Melody har också sådant där morrprat och många tror att hon är arg, men det är precis som du säger bara ett sätt för henne att prata!
    Sitter hon i mitt knä och vill ner, så morrar hon, men hon är inte minsta arg, utan säger bara att nu är hon nöjd och vill ner på golvet!
    Hon kan vara hur glad som helst.
    Lycka till med kissträningen!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  2. En sådan underbar söt liten goding och förstår absolut att hon inte vill gå ut och kissa, det är ju kallt och blött;)
    Helt bedårande är hon och det är så man vill pussa skärmen;)

    Angående ditt tvättmedel. Först så skulle jag personligen skippa sköljmedlet direkt helt onödigt och det är bevisat att sköljmedel kan leda till allergier på grund av doften. Sen personligen så har jag valt doftfria tvättmedel just av samma anledning som med sköljmedlet, Onödigt helt enkelt och kan leda till astma och allergi.
    När man läser om ditt tvättmedel så låter allt så himla bra, nästan för bra och då brukar jag bli fundersam. Om det är miljövänligt och fullt nedbrytningsbart (vilket eg allt är fast vissa saker lämnar gifter efter sig i nedbrytningsprocessen) Men det jag saknar är certifieringar så som svanen, bra miljöval etc. Sen förstår jag din vän. PET flaskor är ju de lite mer giftiga av flaskor och troligen läcker flaskan ut i tvättmedlet osv,osv.
    Själv tvättar jag med grumme tvättmedel eller Neutral, parfymfritt och jag använder mig av "färg" tvättmedlel till såväl färgad tvätt som vit-tvätt.

    Hoppas rastningen av den lilla sötnosen gått bra idag och att hon ville gå ut lite längre.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Så söt så jag blir tokig!
    Här har du en till som morrpratar, det är Samojed i honom och jag tror att det kommer därifrån. Folk kan verkligen bli livrädda för det!
    Han har dessutom börjat prata mera med tiden, ser det som ett tydligt tecken på att han trivs.

    Det där med kissträning är ju inte helt lätt.
    Och får man en liten Ferdinand i familjen så vad ska man göra=))

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  4. Men herregud så söt hon är!
    Vår förra hund var redan remsrem när vi fick hem henne, så jag har tyvärr inga bra tips men det kommer ju bara bli bätte. Finns nog inte många stora hundar( som lever under normala förhållanden) som kissar inne.
    Det är ju lite mysigt med en Ferdinand också när man har en sådan "machohund", då blir dem extra speciella:)

    Ha en fin dag.
    Kram kristin

    SvaraRadera
  5. Hon är så söt så man smäller av. Ja jag kunde misstänka att det kunde bli så, att de inte gärna är ute vid denna årstiden..Nu är det bara en vecka och en dag kvar.
    kram Helena

    SvaraRadera
  6. Gud så söt hon är! Tänk om de kunde förbli så små och söta men med lite vett :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...