måndag 30 december 2013

Julig dessert

                                        Hej på er!
Jag har tyvärr åkt på feber och dunderförkylning med jobbig hosta och halsont så jag känner mig allt annat än på topp. Därför är jag rätt frånvarande både på nätet och irl just nu. Jag får läsa ikapp inne hos er sedan när jag känner mig lite piggare. Men jag är ändå tacksam för att jag slapp det under juldagarna, det hade varit tråkigt att missa dem såklart.

Tänkte i alla fall kika in och tipsa er om en supergod dessert som min mamma bjöd på i helgen efter ett förslag från mig. Jag hittade det inne hos duktiga Fru Sofie och blev nyfiken. Det är så himlans kul att få hitta nya favoriter genom bloggarna och jag kan nog garantera att den kommer att serveras igen:)

Pepparkaksmousse med vit choklad:

3 dl vispgrädde
2 äggulor
150 g vit choklad
1/2 tsk pepparkakskrydda

 Smält chokladen i ett vattenbad.
Vispa grädden fluffig, rör ner äggulorna och pepparkakskryddan.
Vänd ner den smälta chokladen och blanda försiktigt till en mousse. Låt stå kallt några timmar i kylskåp innan servering.

Precis som hos Sofie så dekorerades det med granatäpple och krossad pepparkaka, men jag var inte så förtjust i granatäpplet tyvärr. Jag kan tänka mig att exempelvis physalis hade blivit gott till istället, det behövs något lite syrligare att väga upp det söta med. Hursom så är den väl värd att rekommenderas!

Ha en fortsatt fin ledighet ni som har det och om du istället jobbar inom vården och är på jobbet just idag; missa inte att ni har ob eftersom det är dag mellan två röda dagar! (Jag jobbade ju mycket extra inom vården förr och vet av erfarenhet att chefer/lönekontoret gärna "glömmer" att meddela detta...) Nu ska vi snart packa och bege oss hemåt igen, och jag som tröttnar på tomtar och sådant redan innan nyår ska nog försöka göra om lite bland dekorationerna hemma.

3 kommentarer:

  1. Men mums så gott den ser ut den där efterrätten. Men så tråkigt med förkylningen, hoppas du återhämtar dig snart.

    Önskar dig en ljuvlig dag och hörs vi inte innan så önskar jag dig ett fantastiskt nyår.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  2. Så gott tänker jag och torkar bort dreglet!

    Så hoppas jag att du kryar på dig nu.
    Och att du får ett riktigt fint nytt år!
    Gott nytt år och kram//Hannis

    SvaraRadera
  3. Kikar in för att önska dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    Kram Anna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...