tisdag 18 februari 2014

Fröken Sandras goda muffins!



 
 
Fikabordet igår. Jag är ju inne i en riktig tedrickarperiod och njuter verkligen av att ha lite goda teer hemma. När vi är bortbjudna så dricker jag kaffe, men om det erbjuds te så tar jag gärna det. Dock är det mest alltid en gammal halvskrynklig förpackning lipton från Ica som kommer fram, det är så synd med alla dessa fina sorter som finns. Jag skulle bli jätteglad om någon istället ställde fram en burk med någon trevlig smak framför mig. Teer i olika utföranden brukar kunna köpas på caféer om man nu inte har någon kaffehandel i närheten. Köp en liten miniburk Kusmi, den håller i flera år och om man mest bara ändå serverar det när någon gäst vill ha så räcker den tilll.

Muffinsarna är så goda med havre och kardemumma, receptet har jag tjatat mig till av Max förra förskolefröken Sandra. Jag trodde verkligen att jag skrivit ned det här på bloggen tidigare, men nu hittar jag det inte. Det kommer nedan för er som är intresserade. Dock var de liiite för söta, så jag skulle nog haft en aning mindre socker i. Men mums!

Fröken Sandras havre-och kardemummamuffins: 
12 små eller 6 stycken stora muffins. Ugnen ska stå på 220C 

2 ägg 
2 dl socker
50 g smält smör
3 dl mjöl (jag använder Dinkel när jag bakar)
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/4 filmjölk (eller yoghurt) 

Fyllning:
1 dl smält smör
1 tsk vaniljsocker 
 1/2 dl socker
2 dl Havregryn, gärna fiber
1 1/2 - 2 tsk stött kardemumma

Vispa ägg och socker poröst och rör sedan ner övriga ingredienser. Gör sedan fyllningen. Häll först i smeten i muffinsformarna och klicka sedan i fyllningen.
Grädda i 12-15 minuter.  

Ett lättbakat bakverk som både stora och små brukar uppskatta!
 

4 kommentarer:

  1. Oj så goda de såg ut! Är innen i en muffinsperiod, det är ju så lätt att sno ihop en halv sats att ha till kvällskaffet ;) Så de där måste testas! Vi dricker gärna te till lunchfikat eller på kvällen (efter kvällskaffet, för det måste man ju ha hihi) Har precis upptäckt tjusningen med chai, gärna Bombay chai med mjölk och socker. Nom! Kusmi är också suveränt, eller ett hederligt Earl Gray.
    Ha en fin dag!
    Kramis!

    SvaraRadera
  2. Älskar muffins och kardemumma :)

    SvaraRadera
  3. Jag fick receptet av dig via bloggen för länge sen... Men det var nog fröken gredelin! ;) väldigt mumsiga! Fast min favorit är dumle med noblesse! Kramar

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...