lördag 22 februari 2014

Marias frögodis


Lördag idag, godisdagen, och här kommer ett lite nyttigare alternativ till Marabou, Cloetta och gänget. Springer spanielmatten bjöd på det när vi sågs sist och jag blev helt hooked. Fick receptet och gjorde en sats tidigare i veckan och nu tänkte jag dela det med er. Dessa små munsbitar är fyllda av kärnor och frön, men de är också mycket lättgjorda när ingredienserna väl finns hemma.

Marias frögodis

2 dl solroskärnor
2 dl pumpakärnor
1 dl nötter (jag använde det jag hade hemma; pistage, sötmandel och hasselnöt)
 Mixa samman kärnorna och nötterna tills de är närapå släta.
1 dl torkade tranbär
3/4 dl chiafrön
Blanda i nötmixen
100 g. mörk choklad (jag tog 70 %-ig)
75 g. kokosolja
Smält samman och blanda sedan allt till en smet. Häll ut i form.

Täck sedan smeten med 50 g. mörk choklad som smälts tillsammans med 1 tsk. kokosolja. Strö sedan över några msk. valfria nötter som garnering. Låt stelna i kyl (eller gör som otåliga jag och lägg den i frysen ett tag:-))

Här regnar det som vanligt (nej, jag är inte skapt för att bo på västkusten! Jag vill ha min snö tillbaka!) men vi ska väl ta oss ut på hundpromenad vad det lider. Bloggen,och även besök i era bloggar, har fått stå tillbaka lite de senaste dagarna då livet fyllts med annat. Dessutom gör min ömma rygg att jag inte orkar sitta så särskilt länge i sträck tyvärr. Men några nya inköp har jag gjort som jag tänkte visa er, och så ligger det en "fem i rad" och väntar på att publiceras. Ja, Fantastic five alltså, kategorin som numera blivit lite av en helgtradition här på bloggen. Trevlig lördag önskar jag er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...