torsdag 20 mars 2014

Hjärta av jazz


Boken väckte min nyfikenhet eftersom den utspelade sig i ett litet värmländskt samhälle, likt det jag själv kommer ifrån. Men det skulle visa sig att det finns sååå många fler anledningar att läsa Hjärta av Jazz (Sara Lövestam). Boken handlar om Steffi, en tjej mitt i tonåren, som blir mobbad i skolan, som längtar bort från lilla Värmland, som älskar "fel" musik i form av Povel Ramel. Ja, allting är ganska trist helt enkelt. Men så av en slump så möter hon Alvar. Alvar som bodde i Stockholm som ung och spelade med Alice Babs, Monica Zetterlund och så Povel. Och om Alvar gör ett oförglömligt intryck i Steffis liv så gör Steffi ett minst lika oförglömligt intryck hos Alvar.

Boken är väl egentligen tänkt att vara en ungdomsbok gissar jag, men jag tror att den passar precis alla. De flesta av oss har väl känt sig utanför ibland, känt att vi behöver miljöombyte, känt en längtan efter något.... Boken är lågmäld och bygger mycket på Alvars berättelser om livet och kärleken och jag som läsare kan se den unge Alvar framför mig när han uppträder på klassiska Nalen. I bakgrunden skymtar också föräldrar och syskon och andra människor som nog vill väl men inte alltid vet hur. Den ger mig också en fantastisk lektion i Sveriges musikliv på den tiden, och Lövestam väver skickligt in olika levnadsöden i storyn. Hjärta av jazz borde vara en bok man diskuterar på svensklektionen på högstadiet, så träffande är den. Läs!!:)

Och ni, tack för era fina kommentarer angående gästbloggsinlägget! Jag är inte riktigt igång med bloggandet igen, men det kommer:) 


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...