tisdag 4 mars 2014

Om hur det gick med huset...


Även denna gång fick djur bli temat på kortet till kalaset. Paketet missade jag tyvärr att fota, men det innehöll, enligt unge herrns önskemål, ett par böcker.  Och Maxen var så glad när hans båda bästisar var där och de kunde leka alla tre. Dessutom var det ett par barn till där som han också kände sedan tidigare så han var så nöjd. Det märktes tydligt hur mycket lättare det var för honom på det här kalaset när alla barnen var i hans ålder, alla hade sina föräldrar med, och så vidare. 

 Det serverades varmkorv och tårta och såklart fiskdammen då, och så fick vi gå husesyn i nya huset. Helcharmigt och lite "Lotta på Bråkmakargatan" över det:) En liten inflyttningsgåva tog vi också med, och här valde jag faktiskt något som faller mig själv i smaken. Jag blir nämligen barnsligt glad när jag får en vit box med grönt snöre om för då  kommer paketet från Tinna:) Det fick bli en klassisk ekollonvas med tillhörande mässingsfat.


För oss blev det inget hus den här gången. Vi lade första budet, men efter en timme kom nästa som låg på 150 000 över vårt, och då anade vi att det var kört. Några timmar senare hade det gått upp nästan en halv miljon. Tråkigt, men vad gör man? Jag som är en värmlandsböna från en riktigt liten bruksort tycker att priserna här är löjliga; vår lilla lägenhet här motsvarar mina föräldrars bostad gånger tre- och då är det ett stort hus! Galet... Men det är ju det där med tillgång och efterfrågan. It wasn´t meant to be helt enkelt.

Men ändå. att det ska vara så svårt? Tycker inte heller vi har så orimliga krav, en bostad med minst tre rum (gärna fler) och en liten gräsplätt utanför. Inget stort renoveringsobjekt (been there, done that), men inga problem med lite enklare fix. Och så helst i ett område med andra barn så att Max får lite kompisar att hänga med. Ett vanligt "Svensson-boende" med andra ord.  Ja, nu vet ni statusen i alla fall, ni är ju några som undrat. Det känns som om det är extremt få objekt ute nu. När jag gör min vanliga sökning på hemnet och kryssar i att vi är  intresserade av en viss kommun, av villor, radhus, bostadsrätt, minst tre rum, samt vårt maxtak och lämnar resten tomt, ja då får jag upp 13 objekt. 13!? I hela kommunen... Helt sjukt! Vi står också med i alla bostadsbolags hyresköer och gör regelbundna koll på blocket. Var det bara upp till mig så skulle vi lämna Göteborgsområdet för här är det ju snordyrt och ont om utrymmet, precis som i stockholm och Malmö då. Men P är visst inte så sugen på Norrland tyvärr:-D

 Önskar er en skön tisdag, här är det rena vårvädret!


3 kommentarer:

  1. Men så surt! Här i Skåne är det ganska dyrt i alla kommuner också, men är man beredd på lite längre pendling kan man komma rimligt undan. Det kanske är lösningen för er med? Man vänjer sig ganska snart med pendlingstiden, jag har en timme, men den känns faktiskt inte längre idag än de 30 min jag hade innan.

    Styrkekram!

    SvaraRadera
  2. Så mysigt med kalas. Det ska vi ha nästa helg. För alla tre barn som har eller precis ska fylla år :)
    Så tråkigt att det inte blev något hus den här gången heller. Jag fortsätter att hålla tummarna och säger som du, att det inte är riktigt klokt att priserna är så orimligt höga i vissa delar av landet. Hoppas, hoppas att rätt objekt ska dyka upp snart - och bli ert. Kram.

    SvaraRadera
  3. Kul med kalas! Men så tråkigt med huset, håller tummarna för er så att ni hittar rätt. Plötsligt händer det som slogan sig ;)
    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...