onsdag 3 september 2014

Ska du starta webshop?

Bild via Fotoakuten

Jag har fått i uppdrag att fritt formulera en webbutik (rent hypotetiskt då) och det som jag ser som viktigt. Eftersom jag är en nätshoppare av rang så passar den här uppgiften mig som  handen i handsken kan man nog säga:=)

Det viktigaste är givetvis att hitta det man brinner för, att t.ex. vara hundrädd och sälja produkter enbart för hundar borgar kanske inte för en hög trovärdighet. I min påhittade webshop säljer jag inredning med främst skandinaviska designers. 

En webbutik ska i mina ögon vara lättnavigerad, ha ett bra söksystem och gärna visa produkten både i all sin enkelhet samt som en del av ett sammanhang; krukan du vill sälja kanske gör sig jättefint i köksfönstret och då passar det bra med en bild där den står just i köksfönstret. Ett exempel på en i mina ögon behaglig och användarvänlig webshop är t.ex. Julias vita drömmar. Sedan kan man ha synpunkter på fraktpris och utbud, etcetera, men om man bara ser till gränssnittet så är den en favorit.

Nästa steg skulle vara att göra reklam för min webbutik. Att lyckas marknadsföra sin butik är verkligen det viktigaste, det finns en uppsjö näthandlar som säljer precis det jag säljer, oavsett vad jag väljer att sälja. Att ta sig igenom "bruset" med just min shop är inte det lättaste. Företaget Smelink, som jag skriver inlägget tillsammans med, ger flera vettiga tips som handlar både om marknadsföring och om annat som är viktigt när man ligger i startgroparna för att starta sin egen webshop; bland annat angående annonsering, budget och texter.  De ger konkreta förslag på hur jag kan nå ut till potentiella kunder via sociala medier och hur jag på ett vettigt sätt interagerar med dem.


Ett av Smelinks tips handlar om bloggar. Jag hittar själv ofta intressanta nätbutiker genom att läsa olika bloggar, det kan vara en bloggare som tipsar om en butik eller ägaren själv som bloggar om sina produkter. Att läsa en blogg som enbart skriver att "nu har vi det och det i shopen" intresserar mig inte, jag vill ha ett mervärde och föredrar därför snygga och välarbetade bloggar där man blandar personligt med kommersiellt; t.ex. att bloggaren visar sina varor på ett snyggt sätt och tipsar om hur man kan använda dem i sitt eget hem.

Så för att sammanfatta det hela; Jag väljer vilken branch jag ska satsa på och ser till att skapa en webbplats som är både estetiskt tilldragande OCH användarvänligt med ett bra system för att hantera de olika kategorierna samt sök. Jag marknadsför min butik genom att visa bilder på instagram, interagerar även via facebook där jag, kanske genom att erbjuda någon form av rabatt, skaffar mig följare och på så sätt sprids mitt namn. Jag bloggar om butiken, visar "bakom kulisserna" och bjuder på bilder där jag visar hur jag i mitt eget hem använder de produkter jag säljer. Vad tror ni, visst är det ett säljande koncept:) 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...