onsdag 22 oktober 2014

Konstnären Ernst Kirschsteiger


Den här tavlan var min favorit när jag var liten. Den hängde i vardagsrummet bredvid öppna spisen i det hus jag och min familj bodde i då. Det var något med motivet som fängslade mig och jag tyckte att kvinnan på bilden var fascinerande. Tavlan köpte min mamma någon gång på 70-talet av en okänd konstnär som hade haft utställning på folkets hus i den ort där han (och senare jag) växte upp. Jag googlade lite och funderar på om utställningen är samma som han skriver om här?

 Han jobbade sedan på vårt närmaste Ikea och när vi var där så brukade mamma peka på hans namn och säga att "titta, där är han som gjorde den där tavlan som du tycker om!". Gissa om vi blev förvånade när han ett antal år senare dök upp på tv och plötsligt blev "Ernst" med hela Sverige:-) 

Jag har en del av de produkter han säljer. Ser jag något jag tycker om så köper jag, och han gör mycket fint, men mest originell är helt klart tavlan som numera hänger i vårt vardagsrum och fortfarande fascinerar mig:)

3 kommentarer:

  1. Det visste inte jag, att han målade också!
    Ser fin ut!
    Och jag gillar honom. Han är liksom han, känns jordad på ett äkta sätt.

    Kram och fin dag till dig//Hannis

    SvaraRadera
  2. Men vilken fantastisk tavla. Han är väldigt duktig den där mannen. Måste vara en kär ägodel för er;)

    fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Hade ingen aning om att han målade. Men fin va den! :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...